Roller og grupper

Til Krigens Arv kommer alle til at spille en rolle, der hører ind under et godkendt gruppekoncept, der som udgangspunkt er ”slægter”. Det er altså kun muligt at deltage i grupper og ikke som løsgænger roller. Hver godkendt gruppe skal have mellem 4-5 roller i sig, men det er muligt at få dispensation, hvis man har en god ide. Dog er det vigtigt grupperne er nogenlunde lige balancerede og alle roller har noget fornuftigt at give sig til. Derfor er det også smart at balancere ens gruppemedlemmer mellem erfarne og ”nye” folk, ligesom det er godt både at have mande- og kvinderoller i gruppen.

Alle gruppekoncepter indsendes til mail: krigensarv@gmail.com, hvor vi håber at få en kreativ dialog mellem gruppe og arrangøren. Vi er altid klar med input og forslag, så brug os endelig til at brainstorme med. Ingen siger jeres gruppe koncept skal være 100% fast når I først skriver til os, men I skal blot have en ca. ide til hvad I gerne vil spille og fortælle os hvem der er med i gruppen.

Det er 100% fint, at komme med et meget løst koncept eller ide, som vi kan arbejde videre med. HUSK du skal være en del af en gruppe med et godkendt overordnet gruppekoncept, inden du tilmelder din rolle via tilmeldingen. Derfor vigtigt at komme hurtigt i gang med at sende os en mail, så I kan sikre jer en plads!
 -Mere uddybelse af dette under afsnittet ”Skrevne roller” længere nede på siden her.

Gruppeopbygning

Hver individuel gruppes opbygning og tema er meget lavet i samarbejde med til deltagerne selv, så man får medansvar for ens oplevelse. Dog knytter der sig nogle overordnede krav til konceptet, som vi selvfølgelig hjælper med:

  • Alle grupper skal have en grund til at deltage i det anlagte møde.
  • Alle grupper skal designes så de har en interesse i at deltage.
  • Alle i gruppen skal have en direkte eller indirekte grund til at være med (ingen ligegyldige babysittere)

Det giver sig selv at de åbenlyse valg er stormandsslægter, men vi er også lydhøre overfor andre koncepter, hvis nogen af jer har andre gode ideer.

Prøv også at få tænkt nogle ideer og koncepter, som I syntes er interessante, både for gruppen og for de enkelte roller. Da scenariet er relativt kort, er det vigtigt at forberede sig på, hvad man helt konkret vil opnå til scenariet, så man ikke spilder dyrebar spil tid på at skulle tænke sit konfliktspil ude på området.

Jeres godkendte gruppekoncept vil overordnet set ikke blive ændret på i relations – og rollearbejdet, men jeres ideer til målsætninger og relationer kan blive ændret. Ligesom arrangørerne kan kontakte jer, hvis der er nogle ting som vil være mere spilskabende, hvis det blev ændret.  Derfor håber vi på gode ideer fra jer, uden i bliver for fastlåste i dem.
Da der er et større relations netværk, som alle grupper skal indføres i, så alle grupper får både fjendskaber, venskaber og målsætninger. Det er selvfølgelig for at alle ikke kan blive glade og tilfredse samtidig.

Roller i gruppen

Som tidligere nævnt har hver gruppe minimum 4 deltagere og max 5 deltagere, så derfor er det selvfølgelig ekstra vigtigt at overveje hvilke typer af roller, der skal være i hver gruppe og hvordan fordelingen skal være.

Yderligere er det vigtigt at alle rollerne i de forskellige grupper er tænkt, så det er muligt at de kan tage en aktiv del i scenariet. Med så få deltagere er der altså ikke plads til tjeneren, medmindre rollen er en aktiv del af gruppens politiske spilstruktur. Dette kan ikke understreges nok.

Sørg for at være kreative når I finder på rolle udgangspunkter til os. En rolle, der ikke har mulighed for at deltage i spillet om politiske magt og prestige, er til Krigens Arv en dårlig rolle og vil potentielt komme til at kede sig. Ligesom en rolle, som til scenariet gerne vil opleve sværdkampe og ”gummievold” ikke vil passe til scenariet.

Det siger selvfølgelig sig selv at arrangørerne står klar til at hjælpe med ideer, brainstorme og hvad ellers I kunne bruge input til. SKRIV ENDELIG TIL OS! krigensarv@gmail.com

Det hele er tænkt til at være en proces, hvor gruppekoncept og roller bliver designet i samarbejde med deltagerne og bliver kun skabt til denne spiloplevelse.

Skrevne roller

Til Krigens Arv kommer alle til at spille en rolle, der hører ind under et godkendt gruppekoncept, der som udgangspunkt er ”slægter”. Det er altså kun muligt at deltage i grupper og ikke som løsgænger roller. Hver godkendt gruppe skal have mellem 4-5 roller i sig. Det vigtigt grupperne er nogenlunde lige balancerede og alle roller har noget fornuftigt at give sig til.

Alle gruppekoncepter indsendes til mail: krigensarv@gmail.com, hvor vi håber at få en kreativ dialog mellem gruppe og arrangøren. Vi er altid klar med input og forslag, så brug os endelig til at brainstorme med. Jeres gruppe koncept behøver på ingen måde at være 100% fast, når I skriver til os, men I skal blot have en ca. ide til hvad I gerne vil spille og især hvem der er med i gruppen. Det er også 100% fint at komme med et meget løst koncept, som vi kan arbejde videre med. HUSK du skal være en del af en gruppe med et godkendt overordnet gruppekoncept, inden du tilmelder din rolle via tilmeldingen.

Alle deltagere til scenariet får en skreven rolle. Denne er ikke preskreven rolle, i den forstand at den bliver fordelt til dig fra en stak af roller. Det er en rolle, der bliver skrevet ud fra dine input og præferencer, og det er derfor arrangørernes mål at sørge for at din rolle får en lang række relationer til andre roller, udenfor jeres gruppe.

Alle disse punkter vil selvfølgelig optimalt set blive udarbejdet i kommunikation mellem deltagere og arrangørgruppe, da det er vigtigt for os at få en kreativ brainstorm op at køre. Det er vores erfaring at deltagers egne ideer er dem, de spiller bedst på, og det er er arrangørernes opgave at hjælpe med at ideerne passer ind i det store net af fejder, konflikter og rænkesmederi, der er til scenariet.

Vi har rigtig god erfaring med at deltagere kommer med meget løse ideer, som vi kan arbejde videre på sammen, end alt er hugget i sten.
Derfor kontakt os hurtigst muligt for at få din gruppe med på en af pladserne, så vi kan få godkendt et godt koncept i samarbejde med jeres ideer og ønsker.  

Hvilke typer roller kan en gruppe indeholde

Dette er de mest gængse typer roller, som kan give jer inspiration. Der er selvfølgelig mange andre muligheder og hvis har nogle gode ideer, så kom endelig i jeres personlige tilmelding.

Dette er selvfølgelig de åbenlyse roller. Hvad end det er far, mor og børn. Onkler, kusiner og andre med blodbånd.

Der er dog flere ting at huske på, når I finder på løse koncepter til slægtsmedlemmer. Først og fremmest undgå at for mange er jævnaldrende og ens status, fx ved alle er søskende, det låser relationerne man kan lave til jer alt for meget.
Derudover når man har en hustru, kommer hun et sted fra. Det betyder at folk, der er giftet ind i slægten originalt, kommer fra en anden familie, og dette gør at der bliver skabt en masse relationer, for nu er der onkler, tanter, søskende samt fætre og kusiner din rolle har en relation til i de andre slægter.

Derfor, hvis I har nogle I gerne vil spille sammen med udenfor gruppen, så skriv det til os og vi vil forsøge at få det arbejdet ind. Men arrangørerne er meget villige til at skabe disse relationer, da det kan være lettere at sammensætte med det store forkromede overblik. I kan ikke lave den slags relationer ud af gruppen selv, da det kan stå i vejen i det store puslespil.

Stormandsslægterne er de fremmeste i riget lige under kongefamilien selv, men flere har landbesiddende vasaller under sig i form af jordejende riddere. Disse vasaller er altid gode at have ved hånden som trofaste kampduelige mænd, men pas på, for den slags kan altid skifte side og sværge ed til en ny slægt, og frarøve dig magt og prestige.

Det er selvfølgelig også ekstra fristende for sådanne at holde sig til fadet, nu når der flyder med jordskøder, der skal fordeles. Måske man kunne få noget i hånde og avancere til stormandsstatus.

Selvom man er de fornemmeste og rigeste slægter i riget, betyder det ikke nødvendigvis at man er dygtige eller snedige og her kan det være en fordel at have gode hyrede folk, der kan fylde hullerne i ens manglende egenskaber.

Det kan være den lærde universitets uddannede rådgiver. Det kan være et medlem af gejstligheden, I huser på jeres jorder eller noget helt tredje.

Det er dog vigtigt at huske på, at hvis man har en rådgiver i gruppen, skal man give plads til at rollen rent faktisk kan rådgive og har en vigtig funktion. En let måde at opnå dette er ved gøre slægtsmedlemmerne så uduelige, irriterende, ringe og enhver kombination af disse, at udefrakommende gerne vil interagere med jeres rådgiver.

Da der ikke er tradition for at man opdrager sine egne børn, sender man dem typisk ud til andre slægter, for at blive introduceret ind i dine allieredes rækker.

Der er derfor mulighed for at I har et barn af en nær allierede i jeres husstand, som I optræner i de dyder og egenskaber, der forventes af et medlem af en stormandsslægt.

Dette kan selvfølgelig medbringe en masse komplikationer. Er man blevet stockholmet til at være mere loyal overfor sin forsterfamilie. Har ens egen slægt kommet i unåde ved sin forstefamilie. Døde ens egen slægt i borgerkrigen og nu er man nærmest gidsel i de kommende forhandlinger?